Wednesday, September 15, 2010

Pandai2 lah jaga diri d tempat orang....


Assalamualaikum....

Pertamanya, aku nk ucap Salam AidilFiti buat semua Muslimin dan Muslimat d seluruh dunia ni.. Maaf zahir & batin..

Tak puas rasanya beraya d kampung. Hari raya ke 4 dah kena naik KL semula. Berat rasa hati, namu bila teringatkan tugas yg menanti, aku kuatkan hati, gagahkan semangat aku yg dah tak seberapa. Alhamdulillah, aku akhinya sampai d Kuala Lumpur..

Sampai d Kuala Lumpur, hati menanggung rasa rindu akan kampung halaman.. Tak puas beraya d kampung.. Suasana yg jauh berbeza d kota raya ni..

Keesokan hari, kembali bertugas.. Staff oun tak ramai, almaklumlah, ada yg apply cuti seminggu slps raya.. Best kan??... Anyway, aku bersyujur sgt2 sbb di izinkan cuti sblm raya..

Tugas yg seperti biasa.. Benda yg aku tak suka buat, terpksa aku buat.. Bkn malas, tp knplah aku ni cekap nk tangkap flow proses tu.. Bkn sekali baru buat, malah berkali2.. Alih2, di akhir2 proses trpksa tanya senior, berlari ke belakang, minta pertolongan org lain... Eliziana, tak boleh ke kamu cuba usaha sndiri??? ish, bkn tak pernah cuba, tp apesal lah otak aku ni lambat nk pickup???... Alahai Eliziana!!!!

Cerita pasal aku d tempat kerja, mcm satu episod yg akn ada jalan penyambungnya.. Salah ke kalau aku ni?? Terlanjur bercerita, aku nak tanya lah korang semua, apa perasaan korang kalau korang minta tolong dgn cara yg baik, tp di balas dgn perkataan yg tak sedap d dgr.. dgn suara yg menengking, air muka yg x sedap d pandang... kalau air muka mcm tu, aku msh boleh tahan, tapi, kalau d tengking dpn2 org lain, d mana maruah kita???

Ntah la, mgkn begitulah cara org bandar bagi tunjuk ajar pada org kampung macam aku ni.. Jauh d sudut hati, aku menangis sendiri..

Pernah jugak aku terfikir, apalah salah aku ni.. Tanya pun salah, tak tanya pun salah.. Budak tu mcm tak puas hati je dgn aku.. Macam ada something yg tersembunyi..
tp ape?? hanya Allah s.w.t yg maha mengetahui..

Sedih sungguh, mengenangkan sekeping hati yg asalnya dari kampung, merantau ke negeri orang.. Seperti tak d terima org sekeliling, terpaksa menadah telinga mdgr cemuhan dan tengkingan dari suara yg yg tak mgkn pernah rasa apa yg d tanggung oleh sekeping hati?..
tak berhatikah insan yg bergelar Manusia itu??? Subhanallah....

Ya Allah, aku pasti Kau Maha Mdengar setiap rintihan sekeping hati itu.. Kau Maha Melihat, setiap apa yg telah hati itu lalui.. Dan hanya Pada-Mu, hati itu tak jemu meminta agar Kau beri kekuatan utk meghadapi segala cubaan mendatang.. Jika itu Ujian dari-Mu, utk menguji kesabaran hati itu, Dia Redha....

Teringat pesan Mak, Jika kita nk org hargai, sayangi, serta hormati kita, kita dulu yg patut hargai, sayangi dan hormati mereka.. tp mak, knp ianya msh dalam keadaan yg sama?? hati itu msh di cemuh, masih d tengking, sedangkan hati itu tak pernah melawan, usahkan menjeling d sebalik ekor matanya.....

Namun, hati itu sedar, Tuhan Maha Mengetahui Segalanya, kan Mak.....

Aku bagaikan, sebutir pasir,
Yang lemah kerdil, tidak bermaya,
Ya Tuhanku lindungilah diriku ini,
Agar tidak jauh terpesong dari-Mu....

No comments:

Post a Comment