Monday, June 7, 2010

Selamatkan, Lindungi, Rahmati insan yang aku sayang,...

Baru 2 hari berpijak di bumi Kuantan, aku terpaksa pulang semula ke bumi Kelantan. Panggilan telefon dari kakak ku mngejutkan aku agar sentiasa tidak alpa dgn nikmat dunia. Seorang lelaki yang aku panggil 'Ayah' jatuh, tak sedarkan diri d rumah anaknya. Air mata menitis laju, lantas aku keluar dari kelas dgn seribu tanda tanya..

Pulang ke rumah sewa, dgn hati yg sebal, memikirkan apa yang telah berlaku?.. hati yang bingung, terus jadi layu dgn sms yg d terima. Ternyata, aku tak mampu menahan rasa! Segala yg terpendam, terluah jua.. Tuhan, maafkan aku. Aku ternyata insan yg sungguh lemah, kerdil dan sntiasa alpa!...

Semalaman, aku tak lena tidur. Terima sms dari kakak ku, ayah aku diserang leleh atau asma. Aku tekad, utk pulang keesokan harinya. Biarlah terpksa tunda exam yg akan aku ambil, krn keluarga adalah segalanya..

Menaiki bas ke Kota Bharu, membuatkan hati x sabar utk sampai. Perjalanan selama 8 jam, mnguji kesabaran aku sbg seorang anak! Manakan tidak, semua adik beradik ku sudah balik, melainkan aku! Ya Allah, selamatkan Dia, insan kesayanganku..

Alhamdulillah, perkhabaran ayahku sudah sedar, memberi ketenangan. Keluarga dlm proses membawa pulang ayah ke rumah. Biarlah ayah di rumah. Bukan tak percayakan tugas serta keupayaan doktor, tetapi, biarlah ayah di rumah...

Walaupun lega dgn keadaan dan situasi ayah, hati aku msh tertanya2. Kenapa ayah boleh rebah, jatuh sehingga tak sedarkan diri? Sedangkan, khabar ayah sebelum ini, sungguh baik. Ayah dihantar fisioterapi, lelah ayah di sedut buang.... Atau segalanya hanya indah khabar dari rupa....??

Namun, DIA lebih mengetahui segalanya...
Tuhan, Selamatkan, LIndungi, Kasihani, serta KAU Rahmati insan yang aku sayang....

No comments:

Post a Comment